Hudvårdsrutin!

Nyckeln till en strålande hy är att man tar hand om den. Vissa har bra hy i grund och botten men det betyder inte att man inte måste ta hand om den, då det nästan är ännu viktigare. Det inns fyra olika hudtyper. Här är dom:

Torr hy
Huden lider av brist på fukt eller fett alternativt båda, huden är tunn och klarar inte av att binda tillräckligt med fukt, porerna är små och huden har få orenheter

Normal- Blandhy
Blandhy är en kombination av normal, fet och torr hy. Blandhy kännetecknas vanligen av att T-zonen (panna, näsa och haka) är fet och de andra partierna torra eller normala. Jag själv har blandhy.

Fet hy
Tjock, elastisk och glansig hy med stora porer. Man har även rikligare talgproduktion än normalt och det uppstår lätt orenheter som är orsaken till pormaskar och finnar.

Problemhy
Mycket fet hy med rikligt med orenheter, riklig talgproduktion som ger upphov till finnar och pormaskar.



Så här tar jag hand om min hy:
Jag använder mig av en serie från Biotherm som heter Purefect.

Rengöring
Purefect Cleansing Gel - Jag applicera en klick gelé lika stor som en enkrona ungefär i handen och arbeta upp ett lödder med lite vatten. Sedan rengör jag ansiktet med lätta massagerörelser, undvik ögonområdet. Skölj därefter med varmt vatten. Detta gör jag morgon och kväll. Den är till för att avlägsna talgöverskott på ett skonsamt sätt medans den även återfuktar.

Ansiktsvatten
Biotherm Purefect Skin Micro Exfoliating Purifying Toner - Applicerar jag med en bommulspad över hela ansiktet med svepande rörelser. Detta gör jag bara på kvällen eftersom den har en är en exfolierande effekt och då ska man undvika soljus nu under sommaren. Ansiktsvattet rengör och peelar huden på djupet utan att torka ut.

Ansiktskräm
Biotherm PureFect Hydrating Gel - Applicerar jag morgon och kväll. Det är en lätt fuktighetsgel som återfuktar och lugnar utan att huden känns fet. Den har även en antibaktriell effekt och minskar orenheter i huden.

Mask
En ansiktsmask lägger jag en gång i veckan på rengjord hud, jag använder Tea Tree Mask från The body shop. Den inehåller tea tree olja som har en läkande effekt mot finnar och förebygger uppkomsten av orenheter.

Anti-blemish spot
Biotherm PureFect SOS - är en punktbehandlare mot finnar som man duttar på en liten mängd på finnen och låter värka över natten, på morgonen när man vaknar är finnen väck.

Detta var alltså min hudvårdsrutin för tillfället.



Kom ihåg mig?